Articol
Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF) a asigurat pe parcursul anului 2023 protejarea drepturilor consumatorilor și transparența în prestarea serviciilor financiare, în particular, în domeniul acordării de credite de către sectorul de creditare nebancară. În acest sens, CNPF a prescris la 8 organizații de creditare nebancară dreptul să solicite doar restituirea sumei inițiale acordate în cuantum de circa 115 milioane de lei în raport cu debitorii-consumatori. Această sumă reprezintă plăți aferente contractelor de credit — dobânzi, comisioane, taxe, penalități, dobânzi de întârziere ș.a.
Măsurile întreprinse de autoritate vin ca răspuns la încălcarea prevederilor legale privind limitarea costurilor și penalităților rezultate din contractele de credit pentru consumatori. Abaterile au fost identificate atât în cadrul activităților de control efectuate de autoritatea de supraveghere, cât și urmare a procesului de sesizare din partea consumatorilor de servicii financiare, care au solicitat verificarea respectării legislației de către OCN-uri în procesul de acordare a creditelor.
Astfel, urmare a controalelor efectuate, CNPF a prescris organizațiilor de creditare nebancară să restituie sau să anuleze plăți aferente contractelor de credit în sumă de circa 113,8 milioane de lei în cazul a circa 12 400 de contracte de credit. De asemenea, sume importante au fost prescrise pentru a fi restituite de către creditori și ca rezultat al intervenției CNPF în procesul de examinare a petițiilor. În urma a circa 300 de sesizări din partea consumatorilor financiari, Comisia Națională a constatat următoarele abateri: limitări în ce privește plățile aferente contractelor de credit, clauze abuzive etc. Urmare a verificărilor, creditorii au casat obligații de plată în sumă de circa un milion de lei.
Este de notat că în urma verificărilor desfășurate de CNPF în baza sesizărilor venite de la consumatori, unele organizații de creditare nebancară au inițiat remedierea plângerilor și revizuirea contractelor de credit, direct cu beneficiarii, fără o decizie din partea autorității în acest sens.
Amintim că, de la 1 iulie 2023, CNPF este responsabilă de reglementarea, supravegherea și protejarea drepturilor consumatorilor de servicii financiare pe domeniile de asigurări, creditare nebancară, piața de capital, iar începând cu 1 ianuarie 2024, mandatul instituției a fost extins pentru a include protecția consumatorilor în relațiile cu băncile, prestatorii de servicii de plată și unitățile de schimb valutar. Pentru a oferi suport consultativ de specialitate, dar și pentru a facilita dialogul cu beneficiarii de servicii financiare, CNPF a lansat Linia telefonică pentru consumatorii de servicii financiare cu numărul 022 85 95 95, la care cetățenii pot beneficia de lămuriri și explicații din partea specialiștilor Direcției suport consumatori.
Sursa: https://www.cnpf.md